Bairnsdale

23 januari 2017 - Cowes, Australië

Maandag 23 januari: Bairnsdale is een levendig plaatsje met veel winkels. Het is drukkend heet en daarom vertrekken we vroeg naar Paynesville in de hoop koala's te zien. Net als vrijwel overal zijn ook in Paynesville ruime parkeerplaatsen en overal openbare toiletten. Handig voor 60 plussers.

We nemen de veerboot naar Raymond Island waar veel koala's verblijven. Kort tochtje van niet meer dan 100 meter. Vanaf de veerboot zien we enorme kwallen tot wel een halve meter lang.

Na ongeveer een half uur speuren zien we de eerste koala's in het wild. Schattige beestjes, die rustig blijven zitten in de eucalyptusbomen, waarvan ze het blad eten. In totaal hebben we er 9 gezien. Ondertussen werden we belaagd door de muggen, dus maar gauw teruggegaan naar de overkant. Vanwege de hitte daarna verkoeling gezocht in het zwembadje op de camping in Bairnsdale..

Het vinden van een camping in Phillip Island valt niet mee, omdat 26 januari Australia Day is. Een lang weekend voor de Australiërs. We besluiten nog een dag in Bairnsdale te blijven, zodat we ons boek eens uit kunnen lezen. Met hulp van de receptioniste reserveren we een plek op Phillip Island.

Dinsdag 24 januari: We hebben eerst een paar uur gelezen. Daarna hebben we langs de Mitchel River gewandeld. Prachtige wandeling over een pad langs de rivier, waar je moeilijk de weg kon kwijtraken. Dat is ons dan ook niet gelukt. Er groeien veel pistache bomen, dille, mimosa en net als overal eucalyptusbomen langs de rivier. Onverwacht treffen we een grote kolonie van honderden grote vleermuizen aan. Ze vielen op doordat ze zoveel kabaal maakten. Ze hingen in de bomen en af en toe vloog er een op. Ze vliegen prachtig en hebben wel een spanwijdte van 80cm. Van dichtbij zijn het leuke beestjes om te zien. Net beertjes met een spits snuitje.

In dit gebied wordt veel aandacht besteed aan de cultuur van de Aboriginals die hier, net als op zo veel plekken zijn verdreven, in de zoektocht naar goud etc. In veel streken zijn de Aboriginals een kwijnende achtergestelde groep, met veel problemen. Hier wordt geprobeerd de Aboriginals en hun cultuur een rol te geven in bijvoorbeeld het toerisme. We wilden hier een Aboriginal museum bezoeken. Helaas hadden ze om half 4 het museum al gesloten i.p.v. op de officiële sluitingstijd van 17.00 uur.

's Avonds nog een soort wandelende takken gezien op de camping en natuurlijk weer  veel prachtige vogels.

1. Marijke lauret:
    29 januari 2017
    Hoi luitjes..
    Wat een belevenissen...koalabeertjes in het echt.. super..en ze blijven zo fijn stil zitten bij het fotograferen.
    Vleermuizen ook schattig begrijp ik..vond ze altijd een beetje eng als ze rond je hoofd vlogen.
    Jammer van de vliegen maar ja bij die hitte :)
    Lekker dat jullie ook gewoon lekker relaxen geniet ze nog
    en zijn benieuwd naar de volgende verhalen!