Bombala

21 januari 2017 - Bombala, Australië

Zaterdag 21 januari: Langs de kustweg vertrokken naar het zuiden. We maken een uitstapje bij Tilba Tilba. Een dorpje met oude huisjes uit de tijd van de goudkoorts, eind 19e eeuw, dus niet eens zo heel oud, maar hier kijkt men daar anders naar. Allemaal zeer elementaire houten huisjes. Nu opgeknapt en grotendeels ingericht  als winkeltjes, waar ambachtelijke producten worden verkocht. Genoten van een jazz-zangeres,  die prachtig zong in een lunchroom. Bij Tilba Tilba het binnenland ingereden richting Bombala via de Snowy  Mountains Highway.  Grote weilanden met koeien die verschrikt wegrennen als je een foto maakt. In dit gebied liggen alleen verspreide boerderijen, nauwelijks dorpen. Buiten de hoofdweg amper toegankelijk. Zodra we de bergen inrijden wordt het weer een stuk frisser en groener. Zowel het landschap als de temperatuur kunnen hier snel wisselen.            Onderweg wel 13 doodgereden kangoeroes gezien en vermoedelijk 1 koala. De naam Snowy Mountains is enigszins misleidend.omdat het er weinig sneeuwt. Het is een skigebied, waar voornamelijk gebruik wordt gemaakt van kunstsneeuw. De hoogste berg in dit gebied is 2230m hoog.                                                             Bombala is een wat verstild plaatsje met oude hotels en winkels en behoorlijk wat leegstand. Na de drukke camping aan de kust komen we op een rustige schilderachtige camping, Bombola Caravanpark, gelegen pal naast de rivier, waar we een mooie plek mochten uitkiezen. De beheerder had nog 2 tanden en zag er verder ook niet uit. Hij heeft 5 woorden met ons gewisseld en sloot zich vervolgens op in een oude caravan, die op het terrein stond.  Goede voorzieningen, die echter in geen maanden waren schoongemaak. Tripadvisor niet altijd geloven dus. Vluchten kon niet meer, want er was niets fatsoenlijks in de buurt.                          De natuur maakte echter veel goed. Bijzondere vogels, veel die lijken op kaketoes of parkieten. Sommige behoorlijk groot. De kleuren zijn divers: wit, roze met wit, roze met grijs en knalrood met fel groen en geel om maar wat voorbeelden te noemen. Verder veel andere soorten vogels, grote zwart-witte kraaien, vogels met kuifjes en grote ijsvogelachtigen. Bijna geen vogels gezien die we kennen, ja een mus, wat zilvermeeuwen, aalscholvers en een paar echte lepelaars.

Langs de rivier gewandeld in de hoop een platypus te zien, in goed Nederlands een vogelbekdier. Bombala bleek hierom bekend te staan. We zagen er 1. Op advies van een Australiër zijn we 's avonds tegen 8 uur weer teruggegaan naar de rivier. Toen zagen we er een aantal vlak onder het oppervlak zwemmen. Je krijgt ze niet gemakkelijk goed te zien.