Melbourne

11 februari 2017 - Apollo Bay, Australië

Dinsdag 7 februari: Heerlijk ontbeten in de B&B. Weer een leuke ervaring. De eigenaar was geïmmigreerd vanuit Praag.Om 12.00 uur naar Melbourne gevlogen, auto opgehaald op het vliegveld en ingecheckt in het Cosmopolitan Hotel. Modern hotel, vlak bij het strand in de wijk St.Kilda. Leuke buurt met veel restaurantjes en terrasjes. Naar de pier van St. Kilda gewandeld. Deze pier en het bijbehorende paviljoen is ruim 100 jaar geleden gebouwd t.b.v. het beginnende toerisme. Het paviljoen is recent helemaal gerestaureerd. Tot onze verrassing blijkt de kleine pinguïn ook hier in de rotsen te nestelen. Rond 18.00 uur nog lekker warm langs de boulevard. 's Avonds heerlijk Thais gegeten.

Woensdag 8 februari: Vanmorgen vanaf ons hotel naar het centrum gelopen. De auto hebben we maar op de parking van het hotel laten staan, want we vonden het vrij druk in Melbourne en parkeren is lastig en duur. Later met moeite een Myki kaart (soort OV kaart) uit een automaat gepeuterd, ingewikkeld systeem. Qua bebouwing is hier veel variatie. Vlak bij ons hotel staan prachtige oude huizen, afgewisseld met typische oude Australische huisjes met veranda's, maar ook heel veel indrukwekkende en vaak zeer verrassende moderne architectuur, vooral hoogbouw.

We hebben de National Gallery of Victoria bezocht. Dit museum is in 1861 als onderdeel van de bibliotheek opgericht. Het huidige museum is van 1968, nog steeds een prachtig modern gebouw.  We zijn gestart met de moderne en hedendaagse kunst. Veel maffe dingen gezien van voor ons veelal onbekende kunstenaars. De schilderijen uit de 19e en 20e eeuw werden  afgewisseld met meubilair (b.v Bauhaus meubilair) uit die tijd. We troffen een mooi schilderij aan (Head of a man,1880) dat in 1940 door het museum was aangekocht als een van Gogh. In 2007 stelde het van Gogh museum vast dat het geen van Gogh was, maar dat het geschilderd is door een tijdgenoot van Van Gogh. Het  schilderij is van een Richard Semmel geweest, een Joodse handelaar uit Berlijn. Hij heeft zijn schilderijen van de Nazi's moeten verkopen. Het museum heeft het schilderij in 2014 aangeboden aan zijn erven. Zij lenen het nu uit aan het museum.  In het museum troffen we diverse groepen schoolkinderen aan, veelal in uniform. We troffen zelfs een groepje 2 tot 5 jarigen aan, die op een speelse manier kunsteducatie kregen. In de stad zagen we overigens diverse centra voor vroegtijdige educatie.

Daarna geluncht tegenover het Yarra Building. Prachtig gebouw. Vervolgens The Koorie Heritage Trust bezocht. Opgericht in 1985 met als doel het beschermen, conserveren en promoten van de cultuur van de Aboriginals van Zuid/Oost Australië. Een mooie collectie van schilderijen, foto's, gebruiksvoorwerpen en vooral ook gefilmde verhalen van Aboriginals. We hebben een paar voorbeelden van deze vastgelegde ''oral history'' bekeken en beluisterd.

Daarna hebben we de St. Paul's Cathedral bezocht. Een Anglicaanse kerk gebouwd in neogotische stijl, op een van de drukste plekken van de stad. In 1891 vond de consecratie plaats. Opvallend vonden we een groot aanplakbiljet op de kerk met de tekst  "Refugees welcome".

Met een toeristisch trammetje zijn we daarna langs de "higlights" van Melbourne gereden.  Er liepen nogal wat mensen rond die zichtbaar in de war waren, zwervers en mensen die peuken opraapten. Het was erg heet in de stad. We zijn op tijd terug gegaan naar het hotel om te douchen en hebben daarna in de buurt van het hotel gegeten.

Donderdag 9 februari: Op tijd met de tram vertrokken naar Victoria Market, een in Victoriaanse stijl, gebouwde markt, deels open, deels overdekt. Vooral de versafdeling is een kijkje waard. Zoveel soorten vis, groente, paddestoelen, vlees etc. Op de markt geluncht. Ook een grappige ervaring. Je haalt je eten en drinken bij de verschillende zaakjes en je eet het op, op een gemeenschappelijk terras.

Daarna is Ton naar Sea Life gegaan en Maria naar het Immigration Museum. In dit museum is veel foto- en filmmateriaal. Achtergronden van immigratie worden verduidelijk, maar er is ook veel aandacht voor de persoonlijke geschiedenissen van individuele mensen.  Een deel van de mensen immigreert omdat ze een beter leven wil. Dit kwam in 1861, toen er goud werd gevonden op gang. Veel Nederlanders vertrokken om deze reden in de vijftiger jaren naar Australië. Een ander deel immigreert omdat de vrijheid in het land van herkomst in het geding is. Bijvoorbeeld Chilenen, Ieren, Zuid Afrikanen, Chinezen. Oorlogen en conflicten zijn uiteraard belangrijke redenen. (Koreanen, Vietnamezen, Hongaren, Joegoslaven). Verder zijn rampen uiteraard vaak aanleiding tot immigratie. Door de decennia heen veranderde de etnische achtergrond van immigranten. In de 18e eeuw startte men al met het transporteren van Britse gevangenen naar Port Philip. De eerste Britse immigranten, die direct naar Port Philip zeilden kwamen in 1839. Vrij snel daarna kwamen Ieren, Schotten, Chinezen en Duitsers. Vanaf 1860 werden Britse ongehuwde vrouwen geronseld om zich in Victoria te vestigen. Eenmaal daar aangekomen, moesten ze het maar uitzoeken en kwamen ze soms in erbarmelijke omstandigheden terecht. De Britten probeerden de immigratie van Britten te stimuleren. Ze maakten het andere immigranten lastig. Toen bleek dat de Chinezen zeer succesvol waren in het vinden van goud werden er al in 1880 wetten opgesteld om de Chinese immigratie te beperken. Ook protectionisme op handelsgebied ontstond al vroeg. Het actief promoten van immigratie is in 1981 gestopt. In principe ben je welkom, als na assessment (bestaat al heel lang) blijkt dat je nuttig bent voor de Australische samenleving. Voor vluchtelingen is dit niet van toepassing, maar of daar altijd zorgvuldig mee wordt omgesprongen is mij niet duidelijk geworden. Een interactieve expositie over beeldvorming, identiteit, etikettering van mensen, leidde tot leuke gesprekken over de multiculturele samenleving.

In Sea Life (Melbourne Aquarium) wordt aandacht besteed aan waterdieren, die in en om Australië leven, van enorme roggen, haaien en een hele grote zoutwaterkrokodil tot hele kleine zoetwatervissen, garnalen en kikkertjes. Er zijn heel mooie aquaria, waar je als bezoeker via glazen koepels doorheen loopt. Een aanrader voor de liefhebber.

Samen een grote mall bezocht, door de Chinese en de Griekse wijk gewandeld en  nog een stuk langs de rivier gelopen. We vinden Melbourne een prachtige levendige stad. Er gebeurt van alles. Je kunt je laten knuffelen op straat, een dansje met Hara Krisna maken, er is aandacht voor het milieu,  het aanleggen van groente- en kruidentuintjes wordt gestimuleerd, je kunt gratis zaadjes meenemen, er is veel muziek, beeldende kunst en theater op straat te zien. Enfin we kwamen tijd te kort. Jammer dat het te ver is voor een weekendje.

1. Hans & Jacqueline:
    Lieve Ton en Maria,

Hebben jullie nog zolen over? Ik heb een aantal reisdagen achter elkaar gelezen en met de geweldige foto's erbij was het net alsof ik Planet Earth zat te kijken in combinatie met Floortje op reis. Wat een bijzondere reis maken jullie. Heel indrukwekkend. Jullie kunnen nog heel lang nagenieten van alle indrukken en belevenissen . Fijn om jullie in maart weee te zien en nog mooie dingen van jullie te horen. Dikke knuffel van 5 Takjes
  2. Mery:
    Lieve Ton en Maria,

allereerst Ton van harte gefeliciteerd met je 67e verjaardag, maak er een mooie dag van daar in Australie. Best bijzonder om dat daar te vieren, wat een geweldige reis maken jullie.
    Goed om het op deze manier vast te leggen, en leuk om te lezen.
    Jullie zijn heel ondernemend.
    dikke knuffel van mij.
  3. Piet en Anita:
    11 februari 2017
    Lieve Ton,van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maria, Jij ook gefeliciteerd met Ton. Wat een mooi en uitgebreid verslag. Melbourne lijkt ons idd een indrukwekkende stad en wat hebben jullie veel gezien. Welterusten voor straks. Dikke kus van ons.
  4. Annie en Ton:
    11 februari 2017
    Ton van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    En wij wensen jullie samen een mooie dag.
    Hier is het winter en sneeuwt het ,bij jullie is bloed heet denken wij.
    Volgens de krant nog nooit zo heet geweest in Melbourne ,wij hopen dat het daar te doen is.
    Gr
    Annie en Ton
  5. Coby en Stef:
    Hoi Ton en Maria,
    Ton, gefeliciteerd met je verjaardag (en Maria natuurlijk ook). Vanuit een besneeuwd Nijmegen kijken wij met verwondering naar de zonnige foto's vanuit Australië. Het is geweldig om zo met jullie mee te reizen. Heel indrukwekkend!!!!
    Veel liefs,

van Coby en Stef
  6. Ton en Maria Bruin:
    Lieve familie en vrienden,
    Hartstikke bedankt voor de appjes, de mailtje en de reacties op het blog. Ton voelde zich, mede daardoor, echt jarig.
    In Melbourne was het de 2e dag inderdaad erg heet. Verder goed te doen hoor. Sydney was warmer.
    Voetzolen hebben we nog, maar ik (Maria) heb wel een flinke blaar gelopen. Compiet doet wonderen.
    Heel veel liefs, Tom en Maria
  7. Rita en Alf:
    11 februari 2017
    Lieve Ton, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ondertussen zijn wij wat aan de late kant met felicitaties want op het moment dat we dit schrijven liggen jullie al op één oor. Maar toch van harte gemeend.
    Wat een prachtig, levendig, verslag weer over Melbourne. Het zou zo in een reisgids kunnen. Jullie weten jullie volgers wel te enthousiasmeren horen.
    Nog veel reisplezier voor de volgende dagen.
    Groetjes Alf en Rita
  8. Marijke lauret:
    11 februari 2017
    Ooooo een jarige Job...Alsnog van harte.....Zo te zien Ton gevierd met een klein ijsje??
    Weer prachtige foto's en wat een stad idd jammer dat het zo ver weg is! Leuk die achtergrond informatie door jullie verhalen krijg je er een goed beeld van.
    Geniet ze nog en... beetje uit de zon blijven he;)
  9. Harry en Nardi:
    Hoi Ton en Maria
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Ton (al is die misschien in Australië inmiddels voorbij!)
    Prachtige tijd hebben jullie daar!
    Groetje, Harry en Nardi